BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, March 22, 2010

SEJeNaK dI pULAu PaNGkOr




hari Khamis baru comfirmkan nak g Pulau Pangkor nie..tp x decide ag btol2 nak g or tak...hati berbelah bahagi coz report fyp suppose to be submitted on monday...adoyai..nak g ke tak...tp memandangkan ade cik abg yg g skali...g jgkla..
agpon dpt experience kat sne..walaopun dkat je ngn umah,,tp dah lame x g sane kan..hehe..dpe la tgk keadaan Pulau Pangkor skang nie cmner...

On the day...
hahaha..gembira sgt smpai x tido malam sbb kne siapkan report fyp..bkannye ape..takot x sempat nak siap je nnti...so pg tue bgn awalla sbb beg pon x kemas lg...hah..jam da pkol 7 pg...report x ciap ag...beg x kemas ag..
cpatnye mase berlalu...terkocoh2 la g mandi...pastue tros kmas beg...erm jnji ngn cik abg jumpe kat bwh tkun je...

Dlm bus..
alamak..x de tempat kosong kat blakang..terpaksela dok seat kat dpan skali dlm bus tue...apela nasib aku spanjang kursus nie nnti...huhuhu..adkah spt yg diinginkan atau sbaliknye...

skang x sempat nak update ag..nntila sy proceed the story...agak2 anda sume ape nasib sy ye...

Wednesday, March 17, 2010

Budak suka main video susah belajar

Tiada peningkatan prestasi di sekolah: Kajian

SPOKANE: Satu kajian baru mendapati budak lelaki yang mempunyai alat mainan video tidak menunjukkan perkembangan cepat di sekolah berbanding pelajar lain yang tidak memiliki peralatan berkenaan.

“Markah penulisan dan bacaan secara purata di kalangan pemain video tidak merosot, tetapi tidak menunjukkan peningkatan,” kata Robert Weis dari Universiti Denison di Ohio, penulis bersama kajian berkenaan. “Bagi kanak-kanak tanpa permainan, markah mereka meningkat mengikut peredaran masa. Bagi pelajar yang sentiasa bermain mainan video, markah mereka tetap stabil, tetapi tiada perkembangan dalam bacaan dan penulisan,” kata Weis.

Kajian terbabit mendapati bahawa pemain video menghabiskan selama 40 minit setiap hari bagi PlayStation II akan mengurangkan masa belajar dan aktiviti sosial mereka.

“Kanak-kanak tanpa permainan berkenaan di rumah memperuntukkan secara purata sembilan minit sehari untuk permainan video, biasanya di rumah rakan,” kata kajian terbabit.

Seorang pegawai Persatuan Perisian Permainan (sebuah kumpulan perdagangan pembuat permainan video) berkata, keputusan kajian itu bukan sesuatu mengejutkan, tetapi tidak juga membimbangkan.
“Adakah sesiapa terkejut kanak-kanak lebih cenderung bermain permainan video baru atau permainan atau basikal baru berbanding yang lama?” kata Naib Presiden Kanan bagi kumpulan komunikasi terbabit, Richard Taylor.

Weis mengakui pentingnya satu kajian dibuat bagi memperoleh kesan jangka panjang memiliki permainan video.

“Mungkin selepas setahun mereka menjadi kurang berminat atau tidak lagi sentiasa bermain dengannya,” kata Weis, walaupun budak lelaki dalam kajian beliau tidak menunjukkan sebarang penurunan dalam tempoh empat bulan.

Kanak-kanak perempuan terkecuali daripada kajian kerana penyelidik bimbang mereka tidak bermain permainan video secukupnya bagi menghasilkan keputusan yang lebih tepat dan menyeluruh. – AP

Saturday, March 13, 2010

Wanita kahwin lewat risiko dapat anak cacat

ALOR SETAR – Trend wanita berkahwin lewat pada masa ini didakwa meningkatkan risiko kelahiran anak yang cacat atau sindrom Down.

Penaung Persatuan Sindrom Down Malaysia (PSDM), Datuk Mukhriz Mahathir berkata, kebanyakan wanita kini sibuk menguruskan kerjaya sehingga semakin ramai mengambil keputusan berkahwin lewat.

“Kita kagum dengan kejayaan mereka tetapi kita juga risau kesan sampingan jika mereka kahwin pada usia lewat 30-an dan ke atas kerana risiko anak yang dilahirkan tidak normal adalah tinggi,” katanya.

Pemalsuan sejarah awal di Georgetown

Oleh A Murad Merican
murad@perdana.org.my
2010/03/14
Pengiktirafan Tapak Warisan Dunia padam warisan Melayu di Pulau Pinang

IMEJ budi dan jiwa Melayu terserlah dan tersebar luas di serata dunia bagaikan menyuluh dalam terang kecuali di Pulau Pinang. Pengiktirafan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) kepada Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia adalah satu pemalsuan sejarah. Ia memadamkan alam Melayu dan Islam itu sendiri di sebuah rantau yang dulunya sebahagian daripada Kesultanan Kedah.
Batu Uban dan Tanjong Tokong juga warisan sejarah Melayu dan negara. Kedua-dua penempatan ini adalah manifestasi sejarah hidup alam Melayu. Kedua-dua penempatan ini memainkan peranan yang kritikal dalam membangunkan Tanjung dan menyumbang kepada warna kehidupan ekonomi dan budaya Georgetown itu sendiri. Antara mereka yang berasal dari sekitar Batu Uban dan Jelutong (juga sebuah penempatan Melayu awal) ialah Syed Mohamad Alatas. Alatas Mansion yang terletak di Armenian Street memuatkan Muzium Islam Pulau Pinang (muzium haji) pernah dimiliki Syed Mohamad, yang pada lewat abad ke-19 terbabit dalam pergerakan antipenjajahan Belanda dalam alam Melayu.

Seorang lagi yang terkenal di Pulau Pinang pada satu masa dulu ialah Syeikh Aziz Yamani, yang pernah memiliki sebuah rumah warisan di Hutton Lane yang akan menempatkan Muzium Melayu. Syeikh Aziz berasal dari Jelutong, dan Batu Uban. Kedua-dua adalah keturunan Melayu-Islam awal yang menerokai Pulau Pinang sebelum kedatangan Inggeris.

Saya sangsi apakah Unesco dimaklumkan kewujudan alam Melayu Pulau Pinang ketika menilai tapak warisan Lebuh Acheen-Armenia dan kawasan sekitarnya? Ini bukan soal fakta. Fakta dan maklumat sudah wujud. Ini bukan soal bukti. Cuma bukti sejarah itu dipinggirkan. Ini soal representasi – paparan dan bagaimana Melayu ditonjolkan (atau tidak) dalam sejarah Pulau Pinang, sejarah negara dan sejarah dunia.

Orang Melayu awal Pulau Pinang biasanya disebut sebagai gerombolan nelayan yang singgah atau disebut bahawa mereka datang dari Kedah. Paparan itupun salah. Mereka memang orang Kedah. Saya beri satu contoh paparan. Kali ini dalam brosur American Express – Penang Heritage Trail. Rujukan kepada Melayu di pulau ini dibuat di bawah bahagian ‘200 Years of Multicultural History’. Perenggan pertama ditulis seperti berikut: Penang was part of the Sultanate of Kedah until Captain Francis Light established the British trading post... Light first landed in 1786. He supposedly encouraged the local inhabitants to clear the ironbwood trees by firing coins out of the cannon into the forested swamp.

(Terjemahan: Pulau Pinang adalah sebahagian daripada Kesultanan Kedah sehingga Kapten Francis Light menubuhkan pusat perdagangan British. Light mula mendarat pada 1786. Beliau kononnya menggalakkan penduduk tempatan menebang pokok cengal dengan menembak meriam menggunakan wang syiling ke atas kawasan hutan paya itu).

Daripada petikan itu, kita lihat percanggahan yang amat nyata. Jika sudah ada penduduk tempatan (sumbernya daripada tulisan dan catatan Light sendiri) sebelum datangnya Francis Light, maka sudah tentu pada logik dan pemikiran rasional kita, adanya sejarah dan warisan penduduk tempatan Melayu-Islam juga.

Sejarah Pulau Pinang bermula lebih lama daripada 1786. Apakah Melayu di Pulau Pinang sebelum 1786 disebut sebagai ‘a band of natives’ saja yang tiada sejarah? Jelas, banyak penulisan/catatan seperti itu dan dalam buku ilmiah mempamerkan satu penghinaan kepada Melayu dalam sejarah Pulau Pinang.

Sesi Pengisahan Melayu di Pulau Pinang, sebahagian daripada The Penang Story 2002, serta beberapa kertas kerja menyentuh asal usul Melayu Pulau Pinang amat menyedihkan dan memalukan. Ia mendaifkan dan menafikan satu identiti dan tamadun kepada kedudukan dan kewujudan Melayu di Pulau Pinang. Wacana persejarahan dan wacana popular meminggirkan tamadun awal Melayu di Pulau Pinang.

Sebelum saya melontarkan beberapa cadangan, saya ingin mencatatkan rasa dukacita kepada pihak berwajib kerana membiarkan peminggiran sejarah kedua-dua penempatan awal berkenaan. Kawasan kampung Batu Uban sebagai contoh, wujud pada awal 1700 dalam jalinan perhubungannya dengan Batu Bara di Sumatera dengan sebuah masjid (1734) dan kawasan perkuburan yang menjadi bukti alam Melayu-Islam itu sudah sekian lama dipinggirkan.

Malah keluasan kampung itu pun dengan mengecil kelilingi dengan bangunan tinggi. Mengapa ini dibenarkan pihak berkuasa, termasuk kerajaan tempatan? Saya menyeru Kerajaan Pusat, terutama Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan menerusi jabatan dan agensinya mempertahankan kedua-dua kampung berkenaan daripada hilang daripada peta Malaysia dan alam Melayu.

Juga pertubuhan bukan kerajaan yang berkepentingan Melayu perlu tampil ke hadapan dengan perancangan rapi dan berpemikiran jauh. Kita tidak boleh mengharapkan badan warisan tersedia ada. Apakah kita ingin biarkan kubur dan masjid hampir 300 tahun itu dimusnahkan dengan sekelip mata saja?

Beberapa tindakan perlu diwujudkan dalam mengubah dan mengembalikan beberapa nama tempat di Pulau Pinang kepada nama asal Melayu. Banyak nama tempat dan jalan sudah ditukar. Kita khuatir alam Melayu Pulau Pinang kian dilihat seperti ‘ghetto’ akibat pertembungan kemiskinan ekonomi dengan kemiskinan sejarah.

Penulis ialah pengkaji sejarah Melayu Pulau Pinang

10 Soalan Mengenai Siapa Diri Kita Sebenarnya?

Siapakah orang yang sibuk?

Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumanya?

Orang yang mempunyai senyuman yang m ani s adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata “Inna lillahi wainna illaihi rajiuun.” Lalu sambil berkata,”Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini”, sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?

Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?

Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan…

Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?

Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?

Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya. ..

Siapakah orang yang mempunyai akal?

Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka..

Siapakah org yg KEDEKUT ?

Orang yg kedekut ialah orang yg membiar atau membuang email ini begitu sahaja, malah dia tidak menyampaikan pula pada org lain. …

err..ayat yang last kat atas tu, bukan saya tulis, tapi termasuk dalam pakej email tu… :D , Semoga dapat di ambil pengajaran dan ruang untuk muhasabah diri kita sendiri.

SENARAI JUTAWAN DUNIA

NEW YORK: Berikut senarai 100 orang terkaya di dunia pada tahun 2010 yang dikeluarkan Majalah Forbes:

Rank Name Citizenship Age Net Worth ($bil)
1 Carlos Slim Helu & family Mexico 70 53.5
2 William Gates III United States 54 53
3 Warren Buffett United States 79 47
4 Mukesh Ambani India 52 29
5 Lakshmi Mittal India 59 28.7
6 Lawrence Ellison United States 65 28
7 Bernard Arnault France 61 27.5
8 Eike Batista Brazil 53 27
9 Amancio Ortega Spain 74 25
10 Karl Albrecht Germany 90 23.5
11 Ingvar Kamprad & family Sweden 83 23
12 Christy Walton & family United States 55 22.5
13 Stefan Persson Sweden 62 22.4
14 Li Ka-shing Hong Kong 81 21
15 Jim Walton United States 62 20.7
16 Alice Walton United States 60 20.6
17 Liliane Bettencourt France 87 20
18 S. Robson Walton United States 66 19.8
19 Prince Alwaleed Bin Talal Alsaud Saudi Arabia 55 19.4
20 David Thomson & family Canada 52 19
21 Michael Otto & family Germany 66 18.7
22 Lee Shau Kee Hong Kong 82 18.5
23 Michael Bloomberg United States 68 18
24 Sergey Brin United States 36 17.5
24 Charles Koch United States 74 17.5
24 David Koch United States 69 17.5
24 Larry Page United States 37 17.5
28 Michele Ferrero & family Italy 83 17
28 Kwok family Hong Kong NA 17
28 Azim Premji India 64 17
31 Theo Albrecht Germany 88 16.7
32 Vladimir Lisin Russia 53 15.8
33 Steven Ballmer United States 54 14.5
33 Robert Kuok Malaysia 86 14.5
35 George Soros United States 79 14
36 Anil Ambani India 50 13.7
37 Paul Allen United States 57 13.5
37 Michael Dell United States 45 13.5
39 Mikhail Prokhorov Russia 44 13.4
40 Birgit Rausing & family Sweden 86 13
40 Shashi & Ravi Ruia India 66 13
42 Mikhail Fridman Russia 45 12.7
43 Jeffrey Bezos United States 46 12.3
44 Savitri Jindal India 60 12.2
45 Donald Bren United States 77 12
45 Gerald Cavendish Grosvenor & family United Kingdom 58 12
45 John Paulson United States 54 12
48 Abigail Johnson United States 48 11.5
48 Jorge Paulo Lemann Brazil 70 11.5
50 Roman Abramovich Russia 43 11.2
51 Susanne Klatten Germany 47 11.1
52 Iris Fontbona & family Chile NA 11
52 Forrest Mars Jr United States 78 11
52 Jacqueline Mars United States 70 11
52 John Mars United States 73 11
52 Ronald Perelman United States 67 11
57 Oleg Deripaska Russia 42 10.7
58 Vagit Alekperov Russia 59 10.6
59 Leonardo Del Vecchio Italy 74 10.5
59 Carl Icahn United States 74 10.5
61 Vladimir Potanin Russia 49 10.3
62 Philip Knight United States 72 10.2
63 Ricardo Salinas Pliego & family Mexico 54 10.1
64 Mohammed Al Amoudi Saudi Arabia 65 10
64 Ernesto Bertarelli & family Switzerland 44 10
64 Anne Cox Chambers United States 90 10
64 George Kaiser United States 67 10
64 Hans Rausing Sweden 84 10
64 Joseph Safra Brazil 71 10
70 Alexei Mordashov Russia 44 9.9
71 Viktor Rashnikov Russia 61 9.8
72 German Larrea Mota Velasco & family Mexico 56 9.7
73 Sheldon Adelson United States 76 9.3
74 Silvio Berlusconi & family Italy 73 9
74 Dan Duncan United States 77 9
74 Kushal Pal Singh India 78 9
77 Nasser Al-Kharafi & family Kuwait 66 8.7
77 Francois Pinault & family France 73 8.7
79 Dmitry Rybolovlev Russia 43 8.6
80 Iskander Makhmudov Russia 46 8.5
80 James Simons United States 71 8.5
82 Alberto Bailleres & family Mexico 77 8.3
83 German Khan Russia 48 8.2
84 Eliodoro, Bernardo & Patricia Matte Chile 64 8.1
85 Edward Johnson III United States 79 8
86 Kumar Birla India 42 7.9
87 Sunil Mittal India 52 7.8
88 John Fredriksen Cyprus 65 7.7
89 Serge Dassault & family France 84 7.6
89 Petr Kellner Czech Republic 45 7.6
89 Ananda Krishnan Malaysia 71 7.6
89 Tadashi Yanai & family Japan 61 7.6
93 Mohamed Bin Issa Al Jaber Saudi Arabia 51 7.5
93 Leonard Blavatnik United States 52 7.5
93 David & Simon Reuben United Kingdom 67 7.5
93 Nobutada Saji & family Japan 64 7.5
93 Alain & Gerard Wertheimer France NA 7.5
93 Vladimir Yevtushenkov Russia 61 7.5
99 August von Finck Germany 80 7.3
100 Lee Kun-Hee South Korea 68 7.2

Berdasarkan senarai 100 orang kata atas ni, ada beberapa perkara yang boleh dipelajari:

1. Umur paling tua di kalangan bilionair ni adalah 90 tahun iaitu Karl Albrecht dari jerman dan Anne Cox Chambers dari US, manakala individu paling muda pula adalah Sergey Brin yang berumur 36 tahun dan Larry Page yang berumur 37 tahun, kedua-duanya dari US;
2. Dua bilionair malaysia iaitu Robert Kuok di tangga ke 33 dan Ananda Krishnan di tangga ke 89. Hebat jugak bilionair Malaysia ni;
3. Bilionair dari negara US adalah paling ramai dengan 33 orang, Russia 13, India 9, Jerman 5, Perancis 5 manakala wakil Malaysia 2 orang sahaja sama dengan UK;
4. Hanya 4 bilionair Muslim (4%) iaitu 3 dari Arab Saudi dan 1 dari Kuwait, tetapi saya tidak pasti sama ada seorang bilionair dari Russia yang bernama Iskander Makhmudov tu Islam atau tidak; dan
5. Bilionair Melayu Malaysia yang saya dapat kesan adalah Syed Mokhtar AlBukhary di tangga ke 655 dengan aset USD 1.5 bilion. Jauh bebenor rasanya gap tu..

INILAH 50 RABBI ZIONIS YAHUDI PALING BERPENGARUH DI AMERIKA SERIKAT

Setiap tahun, Michael Lynton (CEO Sony Picture Entertainment) , Gary Ginsberg (News Corp), dan Jay Sanderson (CEO JTN Production), membuat daftar 50 Rabi paling berpengartuh di Amerika Serikat. Untuk tahun 2008, mereka mendapat nama-nama yang cukup mengagetkan, antara lain masuknya Rabi Sharon Kleinbaum dalam urutan ke 17, padahal Rabi Sharon dikenal luas sebagai Rabi Senior Pemimpin Sinagoga Terbesar Dunia khusus untuk kaum Yahudi homoseksual, biseksual, dan heteroseksual lainnya.

Berada di puncak, urutan nomor satu, adalah Rabi Marvin Hier, pendiri LSM Zionis Simon Wiesenthal Center (LA), di mana di bulan Mei 2008 ini menganugerahkan The Jewish Varlor Medal, Medali Pelindung Yahudi Dunia, kepada Abdurrahman Wahid, seorang Ghoyim yang memang dikenal sebagai pelayan kaum Zionis. Inilah daftarnya:

1. Marvin Hier (Orthodox)
(2007 Ranking #1) Pendiri Simon Wiesenthal Center, Los Angeles.

2. Eric Yoffie (Reform)
(2007 Ranking #12) President of the Union for Reform Judaism

3. Robert Wexler (Conservative)
(2007 Ranking #7) President of the American Jewish University.

4. Yehuda Krinsky (Lubavitch)
(2007 Ranking #2) Pemimpin Tertinggi The Chabad-Lubavitch movement, cabang dari Hasidism.

5. David Saperstein (Reform)
(2007 Ranking #16) Director of the Religious Action Center and the co-chair of the Coalition to Preserve Religious Liberty.

6. Uri D. Herscher (Reform)
(2007 Ranking #3) Pendiri dan CEO of the Skirball Cultural Center in Los Angeles.

7. Irwin Kula (Conservative)
(2007 Ranking #8) Co-president of the National Jewish Center for Learning and Leadership and bestselling author.

8. David Ellenson (Reform)
(2007 Ranking #6) President of Hebrew Union College-Jewish Institute of Religion, the nation’s oldest institution of higher Jewish education.

9. Shmuley Boteach (Orthodox)
(2007 Ranking #9) Penulis buku “The Broken Male and How to Fix Him.”

10. Mark Charendoff (Orthodox)
NEW! President of the Jewish Funders Network, an international organization of family foundations, public philanthropies and individual funders.

11. Yehuda Berg (Orthodox)
(2007 Ranking #4) Salah satu tokoh tertinggi Kabbalah Dunia.

12. David Wolpe (Conservative)
(2007 Ranking #18) Tops the list of pulpit rabbis in America.

13. J. Rolando (Roly)Matalon (Conservative)
(2007 Ranking #17) The spiritual leader of Congregation B’nai Jeshurun in New York City.

14. Harold Kushner (Conservative)
(2007 Ranking #5) Penulis ternama, pulpit rabbi, and speaker.

15. Peter J. Rubinstein (Reform)
(2007 Ranking #11) Spiritual leader of New York’s Central Synagogue.

16. Zalman Teitelbaum (Hasidim)
(2007 Ranking #15) Leader of the Satmar Hasidic community in Williamsburg, Brooklyn.

17. Sharon Kleinbaum (Reform)
(2007 Ranking #19) Rabi Senior Pemimpin Sinagoga Terbesar Dunia khusus untuk kaum Yahudi homoseksual, biseksual, dan heteroseksual lainnya.

18. Jeffrey Wohlberg (Conservative)
NEW! Rabbi at Washington, D.C.’s Adas Israel Congregation.

19. Harold M. Schulweis (Conservative)
(2007 Ranking #13) Rabbi of Congregation Valley Beth Shalom in Encino, CA.

20. Dan Ehrenkrantz (Reconstructionist)
(2007 Ranking #20) President of the Reconstructionist Rabbinical College.

21. Joseph Telushkin (Conservative/ Orthodox)
(2007 Ranking #21) Penulis Ternama dan Ahli Pidato.

22. Haskel Lookstein (Orthodox)
NEW! Head of New York’s Ramaz School and Rabbi at Congregation Kehilath Jeshurun.

23. Art Green (Renewal)
NEW! Dean of Hebrew College’s Rabbinical School.

24. M. Bruce Lustig (Reform)
(2007 Ranking #10) Leader of Washington Hebrew Congregation, the largest congregation in Washington, D.C.

25. Abraham Cooper (Orthodox)
(2007 Ranking #29) Associate dean of the Simon Wiesenthal Center.

26. David Stern (Reform)
NEW! Stern’s congregation, Temple Emanu-El in Dallas, is the largest in the Southwest.

27. Zalman Schachter-Shalomi (Renewal)
(2007 Ranking #22) Founded the Jewish renewal movement in America.

28. Arthur Schneier (Orthodox)
NEW! Founder and president of the Appeal of Conscience Foundation.

29. David M. Posner (Reform)
(2007 Ranking #23) Spiritual leader of New York’s Temple Emanuel.

30. Sharon Brous (Conservative)
NEW! Founder of IKAR, a Los Angeles-based community focused sharply on social justice.

31. Bradley Shavit Artson (Conservative)
NEW! Dean of the Ziegler School of Rabbinic Studies at the American Jewish University.

32. Kerry M. Olitzky (Reform)
(2007 Ranking #27) One of the leading rabbinical advocates for outreach to interfaith and unaffiliated families in America.

33. Saul J. Berman (Orthodox)
(2007 Ranking #14) Scholar, author and proponent of Modern Orthodox Judaism.

34. Marc Gellman (Reform)
(2007 Ranking #31) Author and cohost of “The God Squad” television program.

35. Elliot Dorff (Conservative)
(2007 Ranking #30) Leader of the top lawmaking body in Conservative Judaism.

36. Avi Weiss (Orthodox)
(2007 Ranking #25) Senior rabbi at the Hebrew Institute of Riverdale in the Bronx.

37. Michael Greenbaum (Conservative)
NEW! Vice chancellor and COO of the Jewish Theological Seminary.

38. Nachum Braverman (Orthodox)
(2007 Ranking #36) Prominent leader in Aish Hatorah, a Jerusalem-based educational and heritage organization.

39. Bradley Hirschfield (Orthodox)
(2007 Ranking #37) Co-president of the National Jewish Center for Learning and Leadership (CLAL).

40. Hayim Herring (Conservative)
(2007 Ranking #38) Executive director of STAR (Synagogues: Transformation and Renewal).

41. Naomi Levy (Conservative)
(2007 Ranking #40) Popular author and a leading woman in the Conservative movement.

42. Harold Loss (Reform)
(2007 Ranking #47) Loss has more than 12, 000 members in his congregation at Temple Israel in Detroit.

43. Norman Lamm (Orthodox)
(2007 Ranking #44) Chancellor of Yeshiva University.

44. Ephraim Buchwald (Orthodox)
(2007 Ranking #24) Founder of the National Jewish Outreach Program.

45. Toba Spitzer (Reconstructionist)
(2007 Ranking #44) Became the first openly lesbian rabbi to head a national rabbinic association in March 2007.

46. Nosson Scherman (Orthodox)
(2007 Ranking #45) General editor for ActScroll/Mesorah Publications.

47. Stephen Pearce (Reform)
(2007 Ranking #46) Leader of San Francisco’s largest congregation with 2, 700 families.

48. Michael Paley (Conservative)
(2007 Ranking #49) Scholar in residence and director of the Jewish Resource Center of the UJA-Federation of New York.

49. Steven Leder (Reform)
NEW! Senior rabbi at Los Angeles’s Wilshire Boulevard Temple.

50. Michael Lerner (Reform)
(2007 Ranking #28) Editor of Tikkun and a leading progressive political activist.

(rizki/NEW/EraMusli m)

From: Saputra Deddy
Subject: Inilah 50 Rabbi Zionis Paling Berpengaruh di AS

ASAL-USUL ORANG MELAYU

terdapat satu kajian..
bangsa melayu berasal dr keturunan nabi ibrahim...
isteri ketiga bernama siti Qaturah@keturah...
adakah bangsa melayu adalah bangsa salah satu bangsa yang dicari selama ini
kerana menurut kitab mereka.. bangsa yahudi itu akan disembelih oleh saudara mereka yg lain...

Siapakah Melayu?Darimanakah asalnya Melayu itu?Ketika ramai pengkaji memperdebatkan kaum-kaum yang hilang seperti The Lost Tribe of Israel,Atlantis,Lemuria,Sodom and Gomorrah malah masih mencari-cari siapakah Gog and Magog,rahsia bangsa misteri ini masih terpelihara di dalam tabut rahsia sejak beribu-ribu tahun.Tiada siapa yang tahu dari mana asalnya bangsa ini.Bagaimana bangsa ini boleh wujud di tanah paling selatan benua Asia,'di penghujung dunia'.Bangsa yang hilang masih tidur dan ditidurkan.'Di hujung dunia',setelah penat mengembara,bangsa misteri berehat dan berehat...tidur dengan lenanya...senyap sunyi tanpa siapa mengganggu walaupun Hitler telah pergi ke Tibet menjejak bangsa misteri,tetapi dia juga ketinggalan jejak mereka...dimanakah bangsa misteri ini meneruskan perjalanan mereka?Masih adakah masa lagi untuk menjejaki mereka?

'Dihujung Dunia' bangsa ini masih nyenyak tidur!

Tapi...siapakah Keturah??

Menurut satu versi dari sebuah manuskrip kuno,Keturah adalah isteri ketiga Nabi Ibrahim a.s.Setelah kewafatan Sarah, Nabi Ishak a.s. telah merayu Nabi Ibrahim a.s. untuk berkahwin dengan ibu angkat beliau dari kerajaan Champa Kuno (bukan Champa Baru di era Angkor). Akhirnya Nabi Ibrahim a.s. bersetuju dan berkahwin dengan Keturah dan telah dikurniakan ALLAH 6 orang anak. Nama anak-anak Keturah adalah Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak dan Shuah .

Anak-anak mereka inilah menjadi pengasas kepada bangsa Melayu.Melayu diambil dari perkataan 'Mala' (nama bangsa asas Keturah).Lihat, nama ini sama dengan nama yang tertulis dalam manuskrip yang dikaji oleh Ralph Olssen.

Bukan itu sahaja, keturunan Keturah inilah yang ramai tinggal di Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi dan Mindanao. Kesemua tempat ini merupakan tempat yang mempunyai tulisan purba yang diadaptasi dari tulisan Semitik Purba (termasuk di dalamnya tulisan Aramaik Kuno dan Ibrani). Tulisan Rencong adalah tulisan rasmi Melayu.Jawa dan Bugis juga mempunyai tulisan yang hampir serupa. Agama rasmi Melayu adalah agama Jawi. Agama Jawi adalah agama Nabi Ibrahim a.s.Jawi dikatakan ada perkaitan dengan Levi,iaitu anak kepada Nabi Yaakob a.s.Levi merupakan ketua Ulama dan ketua Rahib bagi agama Nabi Ibrahim a.s. di kalangan Bani Israel.Sejak penggalian di sebuah daerah di Jordan menemukan kota purba yang bernama Jawi/Jawa (Jevi),minat sarjana Barat untuk mengkaji bangsa Mala semakin kuat.INGAT, YAHUDI/BANI ISRAIL BUKANLAH MELAYU TETAPI KEDUA BANGSA PURBA INI ADA INTERAKSI ANTARABANGSA PADA MASA SILAM.

Keturah bukanlah Melayu. Walaupun beliau melahirkan bangsa Melayu, Keturah adalah daripada bangsa Mala. MELAYU ADALAH BANGSA MALA YANG MEMPUNYAI DARAH KETURUNAN NABI IBRAHIM A.S.Sekiranya kita lihat orang-orang asli seperti Mahmeri dan Jakun, bahasa mereka adalah diambil dari bahasa Mala. Semua bangsa seperti Mahmeri, Jakun, Iban, Kadazan, Melanau, Bajau, dan seumpamanya adalah merupakan bangsa asal Mala.DNA bagi bangsa ini adalah 01m-19a.Ini menerangkan Keturah mungkin berasal dari satu kerajaan purba yang sedia ada di Timur ketika zaman Nabi Ibrahim a.s.(ada versi yang mengaitkan 'Mala' dengan 'Mon' tetapi ini bukan kaum Mon pada hari ini kerana pertama kaum Mon pada hari ini bukanlah Melayu pada ertikata sebenarnya dan yang kedua jika terdapat 'benang-benang merah' sekalipun antara Mon dan Melayu ia adalah proses asimilasi Mala/Melayu yang kompleks dengan etnik-etnik Indochina, perlu diingat Melayu juga boleh kehilangan identiti mereka akibat penjajahan, perang atau pemaksaan budaya seperti yang berlaku pada orang Melayu di Cape Town, Filipina, Thailand dan sebagainya jadi orang Mon pada hari ini bukanlah Melayu pada ertikata sebenarnya kerana akibat percampuran etnik yang kompleks walaupun cendekiawan mereka masih mencari-cari kerajaan purba mereka yang dinamakan 'Suvarnabhumi'-menunjukkan mereka mungkin masih mahu menjejak moyang Mala mereka)

Jika kita lihat DNA Melayu Kedah dan Iban, kedua-dua mereka mempunyai persamaan. Tetapi kenapa Melayu Kedah (mewakili kepada semua Melayu di semenanjung dan Indonesia yang pernah mempunyai peradaban dan kerajaan) lebih bijak dan segak,ini adalah kerana mereka daripada keturunan Nabi Ibrahim a.s. dan Keturah. Begitu juga Melayu Selangor,Perak,Johor dll serta Mahmeri. Kedua-dua puak ini mempunyai DNA yang serupa. Namun Melayu Selangor jauh lebih bijak dan segak daripada Mahmeri. Punca perbezaan adalah daripada genetik Nabi Ibrahim a.s.Jadi jika kita menjejak Melayu dari susur galur Mala Kuno (iaitu jurai Keturah dari kerajaan misteri dari Timur Jauh ini), jejak akan menjadi lebih kompleks,merangkumi persoalan Ophir,Tanah Punt (The Land of Gods-nenek moyang Firaun Purba),kerajaan-kerajaan misteri sezaman atau lebih tua dari era Nabi Ibrahim a.s dan Akkadia-Babylon hinggalah era sebelum Banjir Besar,Lemuria dan Atlantis. INI ADALAH KISAH YANG LAIN.MISTERI YANG LAIN.

Jawab soalan ini.Bagaimana Ptolemy boleh mengetahui peta lengkap Semenanjung Tanah Melayu pada abad kedua Sebelum Masehi berserta gelaran Golden Chersonese (Semenanjung Emas) padahal mengikut sejarah moden orang-orang Barat hanya sampai di dunia sebelah sini selepas ekspedisi penjelajah Sepanyol dan Portugis seperti Magelland?Ada misteri di situ.Sama seperti Piri Reis yang membuat peta paling misteri di dunia berdasarkan manuskrip peta-peta kuno,Ptolemy juga mendapat sumber yang sama,dari manuskrip peta-peta kuno lama sebelum era Yunani.Sebahagiannya dari era Firaun kuno (ingat, perpustakaan Iskandariah yang terkenal,yang menyimpan sejumlah besar manuskrip purba)

Namun Mala bukanlah bangsa asal. Mala mempunyai 'benang-benang merah' dengan bangsa Scythia. Scythia merupakan bangsa asas kepada semua puak Eskimo, asli Yunan, asli Dai, asli Taiwan, hingga ke ke kaum Ainu di Jepun dan suku misteri di pulau-pulau Jepun sebelum kedatangan kaum Yamato (kaum dominan Jepun pada hari ini) Lembah Mekong, Tanah Melayu, Borneo, Sumatera, Jawa, Sulawesi , Filipina, Pasifik , Madagascar dan Amerika Latin.

Scythia merupakan sebuah bangsa nomad berkerajaan yang berasal daripada Asia Tengah (ingat Teori kapak Tua dan bangsa Kambuja?) berhampiran dengan Laut Hitam. Kaitan antara Melayu dengan Scythia telah dirumus oleh seorang arkaelogis Eropah di sekitar tahun 1830an lagi.Maka ada kemungkinan Scythia merupakan bangsa asal daripada Nabi Adam a.s. Ini kerana Nabi Adam a.s. mempunyai 22 pasang anak,atau bermaksud 22 bangsa asas (kemungkinan dari kajian setakat ini).

Kambuja,Aryan,Mala,Manessah,suku Sakya dan Buddha

Di mana mahu kita mulakan?Pintu rahsia semakin banyak.Menunggu untuk dibuka.Huruf 'Mim' pada selendang wangi si gadis misteri begitu membantu.
__________________
http://gaza.qwaider.com/


ARTIKEL BERIKUT BUKAN UNTUK DIPERCAYAI 100%SEPUNUHNYA..
TAPI SEBAGAI PENGETAHUAN SEBAGAI PEMBUKA MINDA UNTUK MENCARI KEBENARAN....

DALAM KESAMARAN SEPARUHNYA ADALAH KEBETULAN
DAN MENGENALI BETAPA HEBATNYA BANGSA KITA

Tuesday, March 2, 2010

kenali malaysia.. tanah airku yang ku cinta....

Bandar utama : Kuala Lumpur
Pusat Pentadbiran : Putrajaya
Hari Kebangsaan : 31 Ogos 1957
Cogan Kata Negara : Bersekutu Bertambah Mutu
Benua : Asia, Asia Tenggara
Koordinat Geografi : 2 30 U, 112 30 T
Hujan tahunan : 2000mm ~ 2500mm
Iklim : Tropika dengan suhu 24–35 Darjah Celsius
Bunga rasmi : Bunga Raya
Binatang rasmi : Harimau
Puncak tertinggi : Gunung Kinabalu, Banjaran Crocker (4175m)
Puncak tertinggi Semenanjung : Gunung Tahan, Banjaran Tahan (2187 m)
Banjaran terpanjang : Banjaran Titiwangsa (500 km)
Sungai terpanjang : Sungai Rajang, Sarawak (563 km)
Sungai terpanjang Semenanjung : Sungai Pahang (475 km)
Jambatan terpanjang : Jambatan Pulau Pinang (13.5 km)
Gua terbesar : Gua Niah, Sarawak
Bangunan tertinggi : Menara Berkembar Petronas (452m)
Negeri terbesar : Sarawak (124,450 km persegi)
Negeri terkecil : Perlis (810 km persegi)
Tempat paling lembap : Bukit Larut (lebih 5080 mm)
Tempat paling kering : Jelebu (kurang daripada 1500 mm)
Kawasan paling padat : Kuala Lumpur (6074/km², 15,543/batu persegi)
Penanaman eksport utama : minyak sawit dan getah

Fakta Mengenai Tembakau Dan Merokok

saja nak kongsi fakta tentang rokok.. merokok ni bahaya untuk kesihatan diri sendiri, bukan untuk diri sendiri sahaja malah menyusahkan orang lain.. huhuhuhuh.
baca sendiri la tentang fakta merokok...

Mengapa tembakau dan merokok menjadi isu utama?
• Tembakau adalah satu-satunya bahan pengguna yang dibenarkan di sisi-sisi undang-undang tetapi boleh mendatangkan ketagihan dan membunuh separuh dari penghisapnya
• Asap rokok mengandungi lebih kurang 4000 bahan kimia beracun
• Lebih kurang 63 dari bahan kimia tersebut boleh menyebabkan barah
Apakah jenis-jenis bahan merokok dari tembakau?

Merokok boleh dalam bentuk berikut :
• Rokok
• Cerut
• Tembakau paip
• Seesha

Adakah terdapat data mengenai kesan merokok di Malaysia?
• Lebih kurang 50% lelaki Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas perokok
• Lebih kurang 20% remaja adalah perokok
• 85 % remaja akhirnya menjadi ketagih kepada rokok
• Dianggarkan 3,500 dari setiap 10,000 kematian setiap tahun di Malaysia adalah berkaitan dengan merokok

Apakah yang menyebabkan ketagihan rokok?
• Rokok mengandungi nikotin yang menyebabkan ketagihan seperti juga heroin dan kokain
• Menghisap rokok berulang kali boleh menyebabkan ketagihan

Mengapa merokok merbahaya?
Merokok merbahaya kerana :
• Tembakau mempunyai hubungkait yang rapat sebagai penyebab penyakit seperti barah dan penyakit jantung
• Boleh terjebak dalam penyalahgunaan dadah

Bagaimana merokok itu membahayakan?
• Asap rokok mengandungi lebih kurang 4000 jenis bahan kimia beracun
• Lebih kurang 63 dari bahan kimia di atas boleh menyebabkan barah

Adakah kesan buruk merokok hanya tertumpu kepada perokok atau juga orang lain?
Ya, orang lain boleh menjadi perokok pasif secara tidak langsung jika :
• Terhidu asap yang keluar dari perokok. Kesan yang tidak diingini adalah sama iaitu penyakit lelah, penyakit jantung dsb.

Apakah bahan kimia yang merbahaya dalam asap rokok?
Daripada 4000 bahan beracun dalam asap rokok, yang biasa dikenali adalah seperti berikut :
• Tar (bahan untuk membuat jalan raya)
• Ammonia (bahan dalam pencuci lantai)
• Napthylamine (ubat gegat)
• Arsenik (racun anai-anai)
• Nicotine (bahan yang boleh mendatangkan ketagihan)
• Kadmium (terdapat dalam bateri)
• DDT (Ubat nyamuk)
• Formaldehyde (untuk mengawet mayat)
• Butane (gas yang boleh membunuh)
• Methanol (Bahan pembakar untuk roket)
• Hydrogen cyanide (racun)
• Toluene (bahan pelarut)
• Carbon Monoxide (gas beracun)

Apakah penyakit yang membawa maut dan dikaitkan dengan tabiat merokok?
• Penyakit saluran pernafasan: lebih 10-20 kali ganda
• Barah paru-paru: lebih 10-15 kali ganda
• Barah payudara: lebih 11 kali ganda
• Barah hidung dan tekak: lebih 5-15 kali ganda
• Barah mulut: lebih 3-15 kali ganda
• Barah saluran makanan : lebih 4-5 kali ganda
• Sakit Jantung: lebih 1.5-3 kali ganda
• Barah Buah Pinggang: lebih 1.5-3 kali ganda
• Ulser Perut: lebih 2 kali ganda
• Angin Ahmar: lebih 2-3 kali ganda

Adakah perokok pasif kurang bahaya?
Tidak, ianya lebih merbahaya kerana :
• Berbanding dengan asap yang dihisap oleh perokok, asap yang disedut oleh perokok pasif mengandungi :
o 2 kali ganda nikotin
o 3 kali ganda tar
o 5 kali ganda karbon monoksida
o 50 kali ganda bahan kimia merbahaya

Adakah undang-undang dan peraturan berkaitan merokok?
Ya, adalah menjadi kesalahan jenayah bagi remaja untuk merokok, membeli rokok atau memiliki bahan yang dihasilkan dari tembakau.
Merokok adalah dilarang di tempat-tempat awam seperti berikut :
• Sekolah
• Hospital dan klinik
• Bangunan-bangunan kerajaan
• Lif
• Kapalterbang

Bila merokok dianggap sebagai ketagihan?
• Seseorang mengalami rasa tidak selesa dan ketagih untuk merokok apabila tidak merokok
• Di antara tanda-tanda ketagihan adalah :
o Tanda fizikal :
 Gelisah
 Menggeletar
 Degupan jantung lebih laju
 Pernafasan cetek / tidak dalam
o Corak pemikiran :
 Gian untuk menghisap rokok
 Berasa risau, gelisah dan bimbang
 Tidak boleh menumpukan perhatian
o Corak Emosi :
 Mudah marah
 Mudah runsing
 Rasa bimbang
 Gelisah
o Pola kelakuan :
 Kehadiran ke sekolah merosot dan kurang disiplin
 Tercicir dari sekolah
 Perubahan sikap dan tingkah laku
 Terlibat dalam kegiatan jenayah seperti mencuri untuk membiayai tabiat merokok
Sumber: Kementerian Kesihatan, MALAYSIA

Fakta-fakta menarik siapa Yahudi dan dunia Islam.

Albert Einstein – saintis zaman moden paling terkemuka dan disebut oleh majalah TIME sebagai “manusia abad ini”

Sigmond Freud – melalui teori id, ego dan super-ego, bapa psikoanalisis

Benjamin Rubin – memperkenalkan jarum suntikan pelalian

Johas Salk – mereka vaksin polio yang pertama

Gertrude Elion – mencipta ubat melawan leukemia

Baruch Blumberg – mencipta vaksin Hepatitis B

Paul Ehrlich – menemukan rawatan untuk siflis

Elie Metchnikoff – pemenang hadiah nobel untuk penyakit berjangkit

Bernard Katz – pemenang hadiah nobel kerana kajian mengenai transmisi neuromuscular

Andrew Schally – penerima hadiah Nobel dalam kajian endokrinologi (berkaitan sistem endokrin dan kencing manis)

Aaron Beck – menemui terapi kognitif (rawatan mental, kesugulan dan fobia)

Gregory Pincus – membangunkan pil perancang keluarga yang pertama

George Wald – menenag Nobel bagi kajian mata manusia

Standley Cohen – menang hadiah Nobel dalam kajian embryology (kajian
janin dan perkembangannya)

Willem Kolff – mencipta mesin dialisis (mencuci buah pinggang)

Stanley Mezor – mencipta mikrocip pertama

Leo Szilards – membangunkan reaktor rangkaian nuclear pertama

Peter Schultz – mencipta kable gentian optic

Charles Adler – mencipta lampu isyarat

Benno Straus – besi tahan karat – stainless steel

Isador Kisse – sistem suara di pawagam

Emile Berliner – mikrofon untuk telefon

Charles Ginsburg – alat pita rakaman

Ralph Lauren – POLO

Levis Strauss – Levis Jeans

Howard Schultz – Starbuck’s

Sergey Brian – Google

Michael Dell – Dell Computers

Larry Ellison – Oracle

Donna Karan – DKNY

Irv Robinson – Baskin & Robbins

Bill Rosenberg – Dunkin Donuts

Richard Levin – Presiden Universiti Yale

David Marshal - bekas Ketua Menteri pertama Singapura

Wolf Blitzer – CNN

Barbara Walters – ABC News

Eugene Meyer – Washington Post

Henry Grunwald – Ketua Editor TIME

Katherine Graham – penerbit The Washington Post

Joseph Lelyyeld – Editor Eksekutiff The New York Times

Max Frankel – The New York Times

Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy

Cystal, Woodey Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas,

Ben Kingsley, Kirk Douglas, Willian Shatner, Jerry Lewis, Peter Falk – pelakon Hollywood
S
teven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil

Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo 1,2,3), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman , Douglas Fairbanks, Ivan Reitman (Ghostbuster) – pengarah-pengarah Hollywood

William James – dengan IQ 250-300 ialah manusia tercerdik
di Washington USA mempunyai satu pertubuhan lobi yang amat berkuasa dikenali sebagai Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Amerika Israel (AIPAC) yang berupaya mempengaruhi Kongres meluluskan resolusi memuji dan membuat apa saja demi Israel.

Hanya ada 14 juta Yahudi dimuka bumi ini. 7juta di Amerika, 5juta di Asia, 2juta di Eropah, 100,000 di Afrika.

Bagi setiap orang Yahudi ada 100 orang Muslim (1:100) manakala Muslim dianggarkan 1,476,233,470 di atas muka bumi. 1 bilion di Asia, 400 juta di Afrika, 44 juta di Eropah, 6 juta di Amerika.

Setiap lima insane manusia adalah Muslim

setiap seorang Hindu ada 2 orang Muslim

Setiap seorang Buddha ada 2 orang Muslim

setiap seorang Yahudi ada beratus Muslim

terdapat 57 negara anggota OIC didalam nya ada 500 buah universiti atau sebuah universiti untuk setiap 3 juta orang Islam. Dan tiada sat upon universiti Negara Islam yang berada di puncak 500 ‘Kedudukan Akademik Universiti-Universiti Dunia)
Data yang dikumpul dari UNDP, tahap celik huruf di Negara maju ialah hamper 90% dan 15 negara itu mempunyai 100% celik huruf. Negara majoriti penduduk Islam, purata kadar celik huruf ialah sekitar 40% dan tiada Negara yang mempunyai 100% semuanya celik huruf

Sekitar 98% penduduk di negara maju menamatkan sekurang-kurangnya sekolah rendah, sementara hanya 50% di negara majoriti Islam. Sekitar 40% penduduk di negara maju memasuki universiti sementara hanya 2% di negara majority Islam.

Negara-negara majoriti Islam mempunyai 230 ahli sains bagi setiap (per) sejuta penduduk. Di AS 4000 per sejuta, Jepun 5000 per sejuta. Di seluruh negara Arab, penyelidik sepenuh masa ialah 35000 dan hanya 50 juruteknik persejuta berbanding negara maju 1000 juruteknik persejuta.

Negara Islam membelanjakan 0.2 peratus daripada KDNK untuk tujuan R&R sebaliknya negara maju membelanjakan 5% daripada KDNK.

jumlah terkumpul KDNK tahunan 57 buah negara OIC ialah di bawah AS$ 2 trilion. Amerika sahaja menghasilkan barang dan perkhidmatan bernilai AS$12 trilion, China AS$8trilion, Jepun AS$3.8 trilion, Jerman AS$2.4 trilion.

Pengeluar minyak yang kaya Arab Saudi, UAE, Kuwait, Qatar, secara rangkuman menghasilkan barangan dan perkhidmatan (rata-rata minyak),bernilai AS$500 bilion, Sepanyol sahaja menghasilkan barangan dan perkhidmatan benilai lebih AS$1 trilion, Poland AS$ 489 bilion dan Thailand AS$545 bilion.